Základní škola
Nadpis článku
Zpráva o aktivitách a výsledcích projektu
Číslo smlouvy: CA1-06-3 (1. rok)
Název projektu: The Nature Comes First
Název instituce: Základní škola Vidče, okres Vsetín
Kontaktní osoba: Dagmar Satková
Adresa instituce: 756 53 Vidče 181
Telefon: 571 655 009
e-mail: skola@vidce.cz
Partnerské instituce:
Libatse Lasteaed-Algkool
Libatse
87201 Halinga Community
Estonsko
libatseak@parnumaa.ee
VBSZ De Regenboog
Kwaadstraat 20
9750 Zingem
Belgie
vsz@cac.be
Zespół Szkół w Nagoszewie
07-300 Ostrów Mazowiecka
Polsko
gimnagoszewo@poczta.onet.pl
Hauptschule 2 St. Johann in Tirol
Postfeld 17
6380 St. Johann in Tirol
Rakousko
j.eder@tsn.at
Rautiosaaren koulu,
Huhtavainiontie 4
97110Rautiosaari
Finsko
riitta.niska@rovaniemi.fi
1. Cíle projektu
Cílem projektu bylo pozorování přírody a srovnání přírodních podmínek v zemích zapojených do projektu. Školy si vyměňovaly výsledky pozorování a ty se využívaly a budou dále využívat při vyučování.
Program byl zaměřen na ochranu přírody a výchovu dětí ke správnému vztahu k přírodě v době, kdy vlivem techniky a urbanizace dochází k jejímu ohrožení.
Současně bylo společným cílem utvořit si obrázek o ostatních národech a jejich kultuře.
Pro učitele byla dána možnost seznámit se s národnímu kurikuly některých zemí a porovnat vyučovací metody.
Stanovené cíle byly splněny, srovnáváním výsledků pozorování vedlo k lepšímu porozumění změn přírody u nás a v partnerských zemích. Protože jde o území od polárního kruhu k rakouským Alpám, byly výsledky velmi zajímavé. Obraz proměňující se přírody byl zachycen i výtvarně a prezentován formou putovní výstavy.
Při korespondenci žáků byla využita možnost seznámit se s kulturou, zvyky a zvláštnostmi jiných zemí, stejně jako s každodenním životem vrstevníků.
Výměnné stáže učitelů, které se uskutečnily v tomto roce, podpořily výměnu zkušeností mezi našimi a polskými a estonskými učiteli.
2. Konkrétní aktivity
Jednou týdně ve čtvrtek žáci prováděli pozorování přírody, měřila se přístroji maximální a minimální teplota a počet srážek v tento den. Vybraná skupina stromů byla dokumentována fotografiemi.
Údaje byly po skončení měsíce zasílány koordinátorské škole, která připravila úplnou tabulku, ze které se daly srovnat naměřené hodnoty všech škol. S těmito tabulkami a grafy se pak pracovalo v hodinách zeměpisu a přírodovědy a byly vystaveny na nástěnce, aby se s nimi mohli seznámit i ostatní. Pro příští rok budou na CD umístěna všechna pozorování a fotografie lokalit, popis ročních období v každém regionu, takže budou sloužit jako učební pomůcka pro další roky.
Žáci 8. třídy v terénu na Pustevnách sledovali vliv člověka a jeho životního stylu na stav krajiny (kácení stromů, zalesňování, emise průmyslových podniků, poškozování přírodních lokalit provozováním zimních sportů). Den Země jsme využili k praktické ochraně přírody – děti sesbíraly několik pytlů odpadků z volné přírody.
Příroda se stala tématem výtvarných prací. Soutěže se zúčastnily všechny třídy ve škole a nejlepší práce byly zařazeny do putovní výstavy, která byla zahájena v estonské škole, poté byla vystavena u nás a pokračovala v belgické škole. Do podzimu se vystřídají i ostatní školy. Práce také poslouží k vytvoření mezinárodního kalendáře s přírodní tématikou.
Důležitou součástí spolupráce bylo dopisování. Tentokrát jsme zvolili dopisování celých třídních kolektivů, u nás to byli žáci 8. třídy, kteří prostřednictvím dopisů seznamovali vrstevníky s naší kulturou a každodenním způsobem života. Všechny dopisy byly také průběžně vystavovány na školní nástěnce, takže i ostatní třídy se s nimi seznámily.
Během roku se uskutečnily dvě schůzky koordinátorů, a to v Belgii a Polsku, dvě učitelky pracovaly na zahraničních školách, dvě učitelky přijaly na naši školu.
3. Výstupy a produkty
CD s popisem ročních období a fotografiemi přírody zúčastněných zemí.
Mezinárodní kalendář přírody sestavený z kreseb dětí.
Putovní výstava kreseb dětí.
Dopisy dětí.
4. Využití ICT
Informační a komunikační technologie byly používány všemi účastníky projektu. Učitelé je používali při výuce podle získaných pozorování, koordinátorka projektu k zaznamenávání naměřených hodnot, zasílání evaluací a stálému kontaktu s partnerskými školami. Žáci je využívali k dopisování a získávání informací o partnerských zemích prostřednictvím internetu.
5. Využití cizích jazyků
Komunikačním jazykem byla angličtina. V tomto jazyce také probíhalo dopisování žáků a popis klimatu a počasí. Při schůzkách koordinátorů byly také v menší míře používány němčina, ruština a francouzština.
6. Evaluace
Monitorování práce bylo průběžné, každé dva měsíce byly zasílány koordinátorské škole zprávy o uskutečněných aktivitách a jejich výsledcích, ta je pak souhrnně poskytovala ostatním partnerům a připomněla další kroky při realizaci projektu. Protože práce probíhala podle předem domluveného plánu a školy dodržovaly smluvené termíny, probíhalo i vyhodnocení bez problémů. Cíle byly vždy konkrétní a splnitelné (použita metoda SMART) a jejich dosažení bylo průběžně ověřováno.
Partnerské školy byly v častém kontaktu prostřednictvím e-mailu a informovaly se o průběhu projektu. Na schůzce koordinátorů byla zhodnocena práce všech škol .
Nástroje evaluace: rozhovor, diskuse, pedagogická dokumentace, žákovské práce.
7. Prezentace výsledků projektu
Výsledky měření – popisy, grafy a tabulky, výkresy a fotografie byly vystaveny na několika nástěnkách na chodbách školy. Představili jsme je i rodičům u příležitosti třídních schůzek. Veřejnost v obci byla informována prostřednictvím místního Zpravodaje a o průběhu projektu jsme informovali v regionálního tisku (Spektrum Rožnovska) a na webovských stránkách.
8. Dovednosti účastníků projektu
Žáci byli k práci motivováni hlavně praktickým charakterem programu. V jazykové oblasti si ověřili, že jsou schopni se dorozumět prostřednictvím angličtiny. Procvičili si také používání ICT a v hodinách zeměpisu se práce stala zajímavější díky využití konkrétních informací. Při výměně výtvarných prací se mohli seznámit s některými novými technikami. Všechny tyto aktivity vedly ke zlepšení dovedností žáků.
9. Mobility
Na začátku školního roku (1. 10. – 7. 10. 2006) se uskutečnila schůzka koordinátorů v belgickém Zingemu. Byl zpracován podrobný plán práce na tento rok, domluveny výstupy a evaluace projektu.
Jedna učitelka měla možnost pracovat týden na polské škole (25. 2. – 3. 3. 2007) a jedna na estonské škole (13. 5. – 19. 5 2007). Seznámily se s tamějším školstvím, metodami práce ve škole a předvedly také prakticky práci se třídou. Poznání země a kultury jiného národa je vždy součástí návštěvy. Na naši školu přijely dvě estonské učitelky (9. 4 – 14. 4 2007). Tyto výměnné stáže jsou pro učitele přínosné a inspirativní.
Závěrečná schůzka koordinátorů proběhla v Polsku (6. 5. – 12. 5.2007) a zabývala se vyhodnocením celoroční práce a využitím získaných materiálů. Všichni partneři hodnotili účast v projektu jako přínos pro žáky a učitele škol.
10. Problémy a nedostatky
Během práce na projektu se nevyskytly žádné problémy nebo nedostatky, a to hlavně díky velmi dobré přípravě. Přístup všech škol k projektu byl aktivní, estonská škola velmi dobře společnou práci koordinovala.