Knihovna
Nadpis článku
Prázdniny skončily, začala škola a knihovna si připravila pro děti základní školy řadu literárních besed a IVU lekcí. Chcete vědět co na děti čeká?
1. ročník
S Kamilem nejen po knihovně
V této lekci budeme pracovat s textem Jeniffer Berneové Kamil neumí lítat . Na základě příběhu si vysvětlíme proč je důležité naučit se číst a porozumět čtenému textu. Zjistíme proč je rozhodnutí navštěvovat knihovnu správná volba, co knihovna nabízí dětskému čtenáři , vysvětlíme si základní orientaci v dětském oddělení a základní informace o chodu knihovny.
Cestování po světě
Lekce žáky seznámí s beletristickým textem Ivanky Melounové z knihy Cestování po světě. Podrobněji probereme kapitolu Austrálie. V průběhu lekce žáci pracují s naučnými knihami, které odkazují na téma Austrálie. Vyhledané obrázky a informace použijí za pomocí knihovnice k vytvoření myšlenkové mapy (kreslením, lepením obrázku, zápisem). Důraz je kladen na hlasité čtení – lektora a porozumění textu, kdy jsou žákům následně kladeny otázky související s čteným textem.
Pasování prvňáčků na čtenáře knihovny
Slavnostní pasování na čtenáře knihovny doprovází krátký dramatický výstup. Prvňáčci předvedou své čtenářské dovednosti a poté jsou pasováni. Děti dostanou knížku „Už jsem čtenář“, která je určena přímo prvňáčkům.
2. ročník
Čtyři kočky – poezie
Lekce žáky seznamuje s literárním žánrem poezie, na příkladu textu Miloše Macourka Čtyři kočky. Cílem je nalezení způsobu, jak u dětí vypěstovat vztah k poezii a zprostředkovat práci recitátora s básní. V lekci jsou využity metody a techniky dramatické výchovy motivující žáky k zájmu o literaturu.
Neotesánek
Kdo zná kouzelná slovíčka, ten se ve světě neztratí. Na základě textu z knihy Ivony Březinové: Neotesánek, si děti upevní základní pravidla slušného chování.
3. ročník
Co, kdy, kde, jak, proč -Úžasný svět encyklopedií
Žáci se v průběhu lekce seznamují s naučnou literaturou v knihovně, jejím tříděním a vyhledáváním v online katalogu knihovny. Seznámí se s pojmem klíčové slovo. Naučí se vyhledávat v encyklopedii, seznámí se s obsahem a rejstříkem. Na zvolené téma a otázky vyhledají odpovědi v encyklopediích, které potom vzájemně prezentují.
Pohádky a pověsti z okolí Radhoště
Žáci se seznámí se základy regionální literatury Valašska, jejími autory ale také sběrateli lidové slovesnosti, ujasní si pojem pohádka a pověst. Seznámí se nejznámějšími pověstmi z Rožnovska.
4. ročník
Nebezpečí na síti
Většina dětí tráví spoustu volného času na internetu, aniž by si uvědomovali reálnou hrozbu. V této lekci se seznámí s nutností chránit si své soukromí a osobní údaje.
Sedm barev duhy
V lekci se zaměříme na text s poučným vyprávěním „Sedm barev duhy“. Pomocí příběhu se snažíme v dětech rozvíjet sociální a enviromentální cítění. Seznámení s metodou klíčová slova, řízené čtení s občasným předvídáním. Zdokonalování hlasitého čtení s porozuměním a následně zodpovězení otázek.
5. ročník
Průvodce bahnitým prameništěm informací aneb Jak na referát
Lekce žáky připravuje na tvorbu vlastního referátu. V úvodu si žáci ujasní pojem referát a po té ve skupinách vyhledávájí informace ke konkrétnímu tématu. Důraz je kladen na využívání informací z různých zdrojů (elektronických i tištěných), jejich následné roztřídění a také nutnost základního citování. Žáci se seznámí a prakticky vyzkoušejí vyhledávání v elektronickém katalogu knihovny. V závěru lekce žáci prezentují své výsledky a shrnou poznatky, které o přípravě referátu ví.
Komiks
Žáci se seznámí s historií i současností světového i českého komiksu pro děti, poznají nejvýraznější představitele žánru. Vyzkouší si vytvořit vlastní krátký komiks.
6. ročník
Perseus, syn Diův
V lekci se žáci seznámí s řeckou mytologií a bájemi, podrobněji pak rozeberou příběh o Perseovi. Žáci
ve dvojicích vyhledávají informace o hlavních řeckých bozích a prezentují je ostatním. Stěžejní část lekce tvoří řízené čtení báje o Perseovi. Text je rozdělen na tři části a žáci se s ním seznamují metodou skládankového čtení. Návodné otázky jim pomáhají k lepšímu porozumění.
Když nám čtení nechutná
Připravíme výbornou svačinku z těch NEJ knížek – vztahy děti mezi sebou, děti X rodiče, současnost v nových knížkách pro děti. Ukázky z knih. Tipy, jak si správně vybrat knihu.
7. ročník
Sci-fi a fantasy literatura
Historie a současnost žánru sci-fi a fantasy literatury, nové styly žánru (steampunk, upíři). Ukázky z knih a filmů.
Kriminálka Facebook
Žáci v tomto věku bývají častými uživateli internetu, mají povědomí o hrozbách virtuální komunikace, často ale na obecné úrovni bez představy o tom, jak by je daná situace mohla zasáhnout. Pomocí čtení textů s předvídáním, založených na reálných situacích, je žákům zprostředkován právě takový pohled na danou problematiku.
8. ročník
Práce s odborným textem
Žáci pracují s odborným textem samostatně a následně ve skupinkách. Na základě zvolených metod pracují s textem, vytváří si poznámky, které následně zapracují do myšlenkové mapy. Vyzkouší si udělat poznámky z audiovizuální přednášky. Svou práci prezentují.
9. ročník
Knihy na cestu – 9.tř
Na cestu k dospělosti se zajímavou knihou. Tipy a rady, kde hledat takovou knihu. Ukázky z knih v doprovodu zajímavé hudby.